Här uppmärksammar vi regelbundet en av våra kollegor! Enligt det klassiska skicka-vidare-konceptet, kommer varje pedagog som intervjuas ställa frågor till en kollega, någonstans i kommunen. Frågorna vidarebefordras av oss och sidan fylls efterhand av en mängd pedagogporträtt. Bara att vara på tå – nästa gång kan det vara din tur att skicka vidare!
Benita Törnqvist
Lärare, Pops Academy Karl Johan
– Vad är det allra bästa med att vara lärare tycker du?
– Hur är det att jobba som musiklärare på en skola med musikprofil?
– Nu är ju du ung David, men jag ställer frågan ändå: Hur skulle du säga att digitala verktyg förändrat ditt arbete som lärare?
Benita Törnqvist
Lärare, Pops Academy Karl Johan
– Vad bidrar sång- och musikprofilen med för elevernas upplevelse av att gå i skolan vad gäller trygghet och inlärning?
– På vilket sätt påverkar sång- och musikprofilen ditt arbete, du som inte är musiklärare?
– Vad är det allra bästa med att vara lärare tycker du?
Benita Törnqvist
Lärare, Svealundsskolan
– Hur bygger du upp undervisningen så att den att engagerar eleverna?
– Hur jobbar du med delaktighet i klassrumnmet?
– Vad är det första du gör när du kommer in till eleverna i klassrummet?
Benita Törnqvist
Förstelärare, Gumaelisskolan
– Vad ser ni som framgångsfaktorer med upplägget av era profiler?
– Hur skulle ni vilja beskriva ert arbete kring bedömning i idrott och hälsa kopplat till profilerna?
– Hur arbetar ni för att främja rörelse under en skoldag för era elever?
Benita Törnqvist
Förstelärare, Engelbrektsskolan 4-9
– Hur arbetar du med elevinflytande i ämnet idrott och hälsa?
– Hur arbetar du/ni för att främja olika rörelseaktiviteter för eleverna på rasterna?
– Har du några speciella rutiner/startuppgifter vid dina lektioners början?
Lärare, Lillåns skola F-6
– Hur skapar du en trygg miljö i idrottshallen?
– Vad ser du för skillnader och likheter mellan lektioner i ett vanligt klassrum mot en lektion i idrottshallen?
– Hur arbetar du med ämnesspecifika ord och ämnesövergripande ord?
Lärare, Hagaskolan
– Hur arbetar du med elevers delaktighet vid gruppuppgifter?
– Hur arbetar du med elevers förståelse och befästande av ämnesspecifika ord och ämnesövergripande ord?
– Hur skapar du ett gott klimat i ditt klassrum?
Lärare, Änglandaskolan
– Hur organiserar ni er för att möta alla individers olika behov?
– Ni har stora elevgrupper i era hemvister. Hur jobbar du för att skapa trygga grupper och trygga elever?
– Hur lägger du upp ditt arbetssätt för att stötta språkligt sårbara elever?
Förstelärare, Svealundsskolan
– Hur kan man bäst lyckas underlätta inlärningen för elever med annat modersmål än svenska?
– Hur planerar ni samarbetet med studiehandledare/modersmålslärare för att främja elevernas inlärning?
– Kan beställning av studiehandledningen och samarbete med studiehandledare i Örebro kommun, organiseras annorlunda för att effektivisera och främja elevernas utveckling?
Modersmålslärare
– Hur ser en vanlig arbetsdag för en modersmålslärare?
– Hur ser du på din roll som modersmålslärare?
– Hur tänker du att vi kan stärka samarbetet mellan skolorna och modersmålslärarna?
Lektor, Änglandaskolan
– Du är numera lektor i Örebro kommun. Hur blir man det?
– Hur ser ditt uppdrag som lektor ut?
– Vad hoppas du att du kan bidra med i din roll som lektor?
Specialpedagog på Olaus Petriskolan 7-9 City
– Berätta lite om hur ditt uppdrag ser ut.
– Vilka är de största utmaningarna i din lärarvardag?
– Dela med dig av ett gyllene ögonblick ut din vardag.
Objektspecialist Digitalt lärande
– Hur har itslearning utvecklats under tiden du jobbat som objektspecialist?
– Hur upplever du att itslearning förändrat undervisningen?
– Har du någon idé på funktion som itslearning skulle behöva implementera?
Slöjdlärare på Adolfsbergsskolan
– Anser du att det behövs mer lektionstid med praktiska ämnen i grundskolan?
– Ni har nyligen byggt om era slöjdsalar för att jobba på ett lite annorlunda sätt med slöjdämnet. Berätta mer...
– Om du blev skolminister i en regering, vad vore det första du skulle vilja ändra på?
Lärare på Centralt skolstöd
– Kan du berätta lite om hur ditt uppdrag ser ut?
– Vad ser du som viktigast i mötet med eleverna?
– Har du några tips till skolorna om hur de kan organisera för att få tillbaka eleverna du möter till klassrummen?
Rektor på Svealundsskolan
– Nu har ni snart varit i era nya lokaler ett läsår, hur har det varit att flytta in i helt nytt, organisatoriskt?
– Ni fick ju vara inneboende i Änglanda medan er nya skola byggdes – hur fungerade det? Tänker hur ni delade upp de två olika skolorna? Och ledningen?
– Efter några år inneboende, har ni nu slagits samman med nästa skola, Svea. Det har varit en lång och stor omställning. Hur har det varit för dig att vara rektor i det?
Administrativ samordnare på Engelbrektsskolan
– Du har nyligen fått en ny chefsroll på skolan. Vad innebär den?
– Vad ser du för fördelar med en sådan roll på en skola?
– Vad ser du som största utmaningen med ditt nya uppdrag?
Rektor på Brunnsskolan
– Hur har första tiden som rektor på Brunnsskolan varit?
– Vilka frågor eller utmaningar ligger överst på agendan just nu?
– Vilka skulle du säga är de största skillnaderna mellan att jobba som rektor på en kommunal jämfört med en fristående skola?
Förskollärare på Fiskgjusens förskola
– Ormesta förskola flyttade in i nya lokaler i Norra Ormesta och blev Fiskgjusens förskola. Hur har flytten påverkat dig?
– Du brinner lite extra för att ta emot studenter från universitetet. Hur tänker du att man kan ta emot studenter på bästa sätt?
– Du är en närvarande pedagog. Vad tycker du man ska tänka på med det?
Förskollärare på Beckasinen
– Du byggde upp den pedagogiska verksamheten på avdelningen Talgoxen från grunden. Vilka var dina prioriteringsområden?
– Du jobbar mycket med normkritiskt tänkande tillsammans med barnen. Kan du ge exempel på hur detta går till?
– Du beskrivs som en pedagog som ser och uppmärksammar alla barn. Vilka strategier har du i det?
Förskollärare på Mariebergsskolan
– Du ansvarar för rastaktiviteter på Mariebergsskolan. Vad var det som gjorde att du såg ett utvecklingsbehov inom detta?
– Vad har varit fokus i utvecklingsarbetet? Hur har det gått?
– Vilka fördelar har detta arbete gett?
Lärare på Lillåns skola 7-9
– Hur gör du och dina kollegor på Lillåns skola för att årskurs 7-eleverna ska känna sig trygga på er skola när de börjar högstadiet?
– Hur gör du för att skapa läsintresse hos eleverna?
– Vilken är din favorit bland de skönlitterära böcker som ni arbetar med på högstadiet? Hur kommer det sig att det är just den?
Förstelärare på Västra Engelbrektsskolan
– Berätta hur du och dina kollegor arbetar med och utvecklar svenska som andraspråksundervisningen.
– Finns det något särskilt i svenska som andraspråksundervisningen som du känner att du kan dra nytta av när du undervisar elever i engelska?
– Berätta om en av de största utmaningarna du stått inför i ditt arbete som lärare. Har du några vägledande råd till en lärare som skulle kunna ställas inför samma situation?
Lärare på Navets skola
– Hur gör du för att få eleverna att våga prata inför klassen/gruppen?
– Vilka är dina strategier för att fortsätta utvecklas i läraryrket?
– När är du som mest nöjd med dig själv som lärare?
Förstelärare på Engelbrektsskolan
– Vilket är ditt bästa lektionstips?
– Vilka är dina favoritstunder i en klass?
– VAR gillar du främst att undervisa?
Teknik- och miljöpedagog på Kretsloppslandet
– Vad var det som lockade dig att börja jobba på Kretsloppslandet?
– Vad händer på Kretsloppslandet just nu?
– Vad är roligast med att jobba som teknik- och miljöpedagog?
Lärare på Sveaskolan
Lärare på Stureskolan
– Hur jobbar du för att skapa trygghet i den barngrupp du är mentor för?
– Har du några bra tips på hur man väcker barns nyfikenhet och lust att lära?
– Hur jobbar du med läs- och skrivinlärning?
Lärare på Eklundaskolan
Förstelärare på Sörbyängsskolan
– Hur påverkar digitala verktyg ditt sätt att undervisa?
– Nämn några digitala verktyg som du inte vill vara utan och förklara varför.
– Har du något tips till den som tycker att digitalisering i klassrummet är svårt?
Lärare på Navets skola
– Hur arbetar du med elever som tycker att de muntliga delarna, att tala spanska eller engelska inför andra, är svåra?
– Hur använder du digitala verktyg i din undervisning?
– Hur arbetar du med relationsbyggande till elever? Det kan ju vara extra utmanande för dig som träffar vissa elevgrupper endast ett pass i veckan.
Specialpedagog på Änglandaskolan
– Vad har utvecklat dig som lärare genom åren?
– Änglandaskolan är lite speciellt byggd och organiserad. Kan du berätta lite om det?
– Hur tänker du att elevhälsans professioner kan bli en integrerad del i arbetet med att stödja eleverna kunskapsutveckling?
Lärare på Eklundaskolan
Förstelärare på Norrbyskolan
– Vad inspirerar dig i läraryrket?
– I ert kollegiala utvecklingsarbete på Norrbyskolan har ni arbetat med kooperativt lärande under en längre tid. Vilka effekter har du sett hos elevernas kunskapsutveckling och vad har det gett dig som pedagog?
– Hur ser det fortsatta utvecklingsarbetet ut på skolan? Vad fokuserar ni på läsåret 2020/2021?
Förstelärare på Engelbrektsskolan
– Berätta om något som du just nu utvecklar i ditt arbete med dina elever.
– Kan du berätta om något som du som lärare gör för att alla dina elever ska känna att de lyckas i skolan?
– Dela med dig av ett gyllene ögonblick ur din vardag.
Specialpedagog på Lotsen, Centralt skolstöd
– Du är specialpedagog på Centralt skolstöd. Berätta om vad du arbetar med!
– Vad är det som inspirerar dig i det pedagogiska arbetet?
– Berätta om ett fint pedagogiskt ögonblick, ett ”golden moment” som du upplevt.
Förstelärare på Adolfsbergsskolans specialenhet 1-9
– Du jobbar ju i särskild undervisningsgrupp med elever som har speciella behov. Hur trivs du med det?
–Vissa elever har svårt att hitta sin inre motivation. Hur gör du för att de eleverna ska hitta motivation att vilja lära och hur får du dem att tycka att skolarbetet känns meningsfullt?
–När är det som roligast att vara lärare?
Biträdande rektor på Adolfsbergsskolan 7-9
– Professionellt: Upplever du svårighet med att den juridik du måste hålla dig till som skolledare krockar med pedagogiken? (Svårigheten med att Göra gott inte alltid är överensstämmande med att Göra rätt?)
– Personligt: Min bild av dig är att du i din lärarutövning är väldigt relationell. Kan du berätta mer om det?
– Privat: Du har tre barn, en man som reser mycket samt en stor släkt. Vilka är dina bästa tips för att få ihop livspusslet som skolledare/lärare i kombination med familjeliv?
Lärare på Grillska Gymnasiet
Förstelärare på Engelbrektsskolan
Lärare på Gumaeliusskolan
– Vad är den främsta anledningen till att du blev lärare?
– Nämn ett betydande lärarminne som värmer ditt hjärta lite extra.
– Vilken är den största utmaningen i din yrkesvardag?
Förstelärare på Adolfsbergsskolan
- Vad vad det som gjorde att du valde att bli lärare?
- Vilka metoder använder du dig av för att engagera elever?
- Hur ser en drömdag på skolan ut?
Lärare på Mellringeskolan
– Vad är det absolut bästa med att vara lärare?
– Hur skulle skolan se ut om du fick fria händer att bestämma?
– Vilken är den största utmaningen du möter i vardagen som lärare?
Idrottslärare på Idrottsgymnasiet, Virginska gymnasiet
– Vad tycker du är det absolut bästa med läraryrket?
– Hur motiverar du dina elever att ta ansvar för sitt eget lärande?
– Utifrån din roll som lärare även för idrottslärarutbildningen på universitetet – finns det något som du upplever att studenterna inte har med sig från grundskolan/gymnasieskolans idrott och hälsa-utbildning? ?
Lärare och profilutvecklare på Nya Karlslundsskolan
– Vad fick dig att bli lärare?
– Vilken är den största utmaningen i att få rörelseglädje för alla?
– Vad får dig att må bra som lärare?
Förstelärare på Vivallaskolan F-6
Lärare i naturvetenskapliga ämnen och matematik, Idrottsgymnasiet, Virginska gymnasiet
– Vad är det viktigaste du vill skicka med dina elever inför framtiden?
– Vad är den största utmaningen i ditt läraryrke?
– Vad är det största glädjeämnet för dig som lärare?
Specialpedagog på Nikolaiskolan
– Berätta om hur det är att starta upp andra läsåret på en nyöppnad skola?
– Vad har du lärt dig under ert första år på Nikolai?
–Vilket är din häftigaste utmaning som specialpedagog?
Anna Ragnarsson Preinert
Rektor på Språkintroduktionsprogrammet
– Vad brinner du mest för i ditt uppdrag?
– Vilket är ditt bästa minne som skolledare?
– Om du fick drömma, vad i gymnasieskolan skulle du helst vilja utveckla?
Rektor på Komvux Sfi
– Vad är viktigast i ditt ledarskap?
– Vilka är de största utmaningarna med att vara rektor?
– Vilka skillnader ser du i rektorsrollen om du jämför skolan och Komvux?
Eva Ekdahl
Förstelärare på Hovstaskolan F-6
Lärare matematik, NO och teknik på Lillåns skola F-6
– Hur arbetar du med kooperativt lärande?
– Du har mycket god studiero på din lektioner, vad är framgångsreceptet för det?
– Efter många år som mattelärare vilket är ditt bästa tips till en nyexaminerad mattelärare?
Idrottslärare på Glanshammars skola
Förstelärare på Glanshammars skola
– Du är kvinna och undervisar i ett traditionellt manligt ämne. På vilket sätt tror du att det påverkar din undervisning och elevernas syn på ämnet?
– Har du något lyckat exempel på ämnesövergripande arbete som du vill dela med dig av?
– Vad är det du vill dela med dig av till dina slöjdkollegor (och kanske till andra kollegor också)?
Pedagog på Nora naturskola och Wallerska skolan
– Vilka är de största vinsterna med utomhuspedagogik?
– Kan du ge tips till någon som känner sig osäker att vara ute med sin elevgrupp?
– Berätta om någon lyckad naturupplevelse.
Förstelärare på Hovstaskolan
– Varför blev du lärare?
– Vilka är de största utmaningarna i ditt yrke?
– När känner du dig riktigt nöjd som lärare?
Senast uppdaterad:
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.
Vi använder kakor, cookies, för att ge dig en förbättrad upplevelse, sammanställa statistik och för att viss nödvändig funktionalitet ska fungera på webbplatsen
Politiskt ansvar
Telefon: 019-21 10 00
Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30
Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10
Öppettider: Vardagar kl. 10–16
E-post till servicecenter