Vägledande samspel - ICDP
Vägledande samspel - ICDP är ett hälsofrämjande program grundat i modern forskning om vad som främjar barns utveckling. Programmet syftar till att stärka det positiva samspelet mellan barn och vuxna, en förutsättning för alla barns lärande och utveckling.
Programmet är väl förankrat i förskolans och skolans uppdrag vars syfte är att barn och elever inhämtar och utvecklar kunskaper och värden i samspel med andra. Programmet är empatibaserat och stödjer inkluderande processer människor emellan. På så vis kan programmet vara ett bland flera sätt i förskolans/skolans arbete med att motverka mobbning och utsatthet, såväl mellan barn och barn, som mellan vuxna och barn – och vuxna sinsemellan. Programmet stödjer arbetet med mänskliga rättigheter. Vägledande samspel - ICDP förmedlar samma förhållningssätt och syn på barn som barnkonventionen.
Läs mer om Vägledande samspel - ICDP här
De som väljer att utbilda sig i programmet kan ha olika professioner inom förskola, skola och familjecentraler. Det är en kombinerad teoretisk och praktisk utbildning som kvalificerar deltagarna att arbeta med programmet i den egna verksamheten.
Aktuellt
-
19 september 2024
Vägledande samspel - ICDP: Utbildning till diplomerad vägledare
På vårterminen 2025 startar vägledarutbildningar som pågår under tre terminer. Efter avslutad utbildning är du som deltagare diplomerad vägledare, det vill säga behörig att hålla i... -
24 november 2022
ICDP-utbildning för att utveckla ledarskapet
Rektorer behöver också utbildning inom Vägledande samspel - ICDP. Syftet är att implementera programmet i verksamheterna samt att utveckla ett ledarskap som bygger på värderingarna och...
Utbildningar och nätverksträffar
För att fördjupa sin kunskap om och förmåga till positivt och utvecklande samspel finns möjlighet att delta i olika typer av fördjupningsgrupper. Under hösten varje år inbjuds dessutom samtliga anställda i kommunen som gått utbildning nivå 1 och 2 till nätverksträff.
Teori och forskning
Forskning om barns behov har förändrats genom tiderna. Tidigare låg fokus på individen, idag belyses samspelet mellan individerna. I senare tids forskning finns en större medvetenhet om det komplexa förhållandet mellan känslor och lärande och en förståelse för att känslorna finns med vid problemlösning, beslutsfattande, när vi söker efter kunskap och när vi behärskar nya färdigheter. Vägledande samspel - ICDP har sin grund i modern utvecklingspsykologi, sociokulturell teori och affektteori, där samspelets betydelse för barns utveckling beskrivs.
ICDP och mänskliga rättigheter
Förskolans och skolans demokratiuppdrag och arbetet med mänskliga rättigheter är en utmaning som kräver mycket eftertanke och arbete. FN:s konvention om barnets rättigheter ger oss en viktig värdegrund i denna process och Programmet Vägledande samspel - ICDP kan vara ett användbart hjälpmedel i arbetet.
Senast uppdaterad:
Publicerad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.