”Veckans lek” – med fokus på samarbete

Nu var det längesedan jag skrev ett inlägg. Det har varit en speciell termin..

Hela detta läsår så har vi haft ”Veckans lek”. Veckans lek har bestått av någon enkel samarbetslek eller tävling. Jag har gjort 45 kort med lekar för att alltid ha en lek till hands och för att komma ihåg alla lekar/idéer. Många av idéerna till korten har jag fått via Instagram. Vi har haft veckans lek som pausaktivitet eller som avslut på en lektion.

Jag upplever att "Veckans lek" har varit ett uppskattat inslag av eleverna. Läs mer om vad de tyckt sist i inlägget. Av erfarenhet vet jag hur viktigt det är att jobba ihop gruppen för att alla ska vilja vara en del av den. En bra gruppdynamik bygger på att alla kan samarbeta på ett sätt.

Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar.
(Lgr 11 Skolans värdegrund och uppdrag)

Jag har gjort innehållsförteckningar för att det ska var lättöverskådligt. Alla 45 övningar finns här

I början fick jag göra om alla kort som handlade om lagtävlingar, eftersom gruppen inte var mogen att ha den typen av aktivitet. Jag tycker att det är viktigt att kunna tävla ibland också och klara av att vinna eller förlora på ett bra sätt. Men det behöver man ju få möjlighet att träna på. Vi fick istället tävla mot oss själva som klass, genom att förbättra en tid eller exempelvis genom att klara av att förklara så många ord som möjligt på en minut. Men många av samarbetslekarna handlar om att som klass göra något tillsammans.

När vi tävlade mot varandra i lag första gångerna så fick vi prata om vad som hände efteråt. Detta eftersom leken ledde till många konflikter och tårar, vilket såklart inte var meningen. Vi pratade mycket om samarbete och om vad lagen gjorde som funkade bra/mindre bra? Pratade man ihop sig, kämpade, lyssnade på varandra och samarbetade eller pratade man inte med varandra och bara ropade sin grej rakt ut?

Skolan ska sträva efter att vara en levande social gemenskap som ger trygghet och vilja och lust att lära.” … ”Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas, känna växandets glädje och få erfara den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.
(Lgr 11 Skolans värdegrund och uppdrag)

Vi började istället att träna på samarbete. Hur gör man och vad säger man? Det har vi tränat på nästan hela åk 2 på ett medvetet sätt. Vi har även pratat om hur man kan peppa varandra.

Dessa finns också i min Drive. De sitter på en nyckelring, tillsammans med mina andra stödmallar, som stödknippen.

Nyligen så provade vi igen att kunna delta i en lagtävling i klassen på ett schysst sätt. Vi började lektionen med att påminna oss om gott samarbete, hur man peppar varandra och pratade om hur man är en bra vinnare och en bra ”andraplatsare”. Vi skrev ner allt vi kom på på tavlan.

Under leken påminde vi varandra om det vi kommit överens om. Eleverna ville kalla det för ”andraplatsare” istället för förlorare. I en hel vecka gjorde vi dessa lagtävlingar och kunde tävla utan konflikter. Jag såg otroligt stor skillnad på hur eleverna samarbetade.

Jag har fått lov av eleverna att dela det vi kom överens om.

Jag har förberett ännu fler samarbetslekar inför nästa läsår och klassen har ju såklart sina favoriter som de gärna gör då och då. Vi får även in vissa lekar i olika ämnen som exempelvis memory med rörelser som blivit memory med mattetal.

Jag säger som mina elever, jag kan verkligen rekommendera att ha veckans lek.

Vad kul att ni läste inlägget!

Vi hörs snart igen!

/Emma

Här är elevernas ord om ”Veckans lek”:

” Det var roligt och jag har tyckt mest om sjung och var glad.”

”Det har varit roligt, fantastiskt, skrattfullt och vi har samarbetat, superkul.”

”Jag har lärt mig att ibland så vinner man och ibland så förlorar man.”

”Det är superkul eftersom alla får vara med och ingen är utanför. Alla lekar är oftast roliga”

”Vi har samarbetat, koncentrerat oss och tränat på att hålla balansen.”

”Jag tipsar andra lärare att göra det här!”

”Jag tycker att det har varit kul för att vi lärt känna varandra bättre. Det har varit krångligt men ändå superkul.”

”Det har varit kul för att alla har skrattat och samarbetat när vi gjort de här lekarna.”

”Veckans lek är speciell och rolig.”

”Det är roligt för att man samarbetar mycket och har lärt sig saker.”

Senast uppdaterad:

Publicerad: