Världsreligionerna - ämnesövergripande tema i SO och bild
År 7-9 på specialenheten har jobbat med världsreligionerna i So. Ett spännande område att jobba med även i bild.
Analysera och diskutera bilder ur läromedel
Jag började med att välja ut ett antal bilder ur deras läromedel som de sedan fick analysera. Det var flera olika bilder men några elever fick analysera samma bild eftersom jag ville visa att bildanalyser är personliga och att vi kan tolka samma bild på olika sätt.
Vi satte upp alla bilder på väggen och jag eller eleven själv läste upp analysen och övriga skulle försöka lista ut vilken av bilderna det var som analyserats. Eleverna var aktiva och engagerade i uppgiften.
En del bilder väckte starka känslor och blev en bra grund för diskussion. I bild-analyserna använde sig eleverna av den kunskap de hade om katolicismen, korstågen, påven och sakramenten. De tolkade symboler i bilderna och kunde utifrån människornas klädsel och miljön göra bedömningar av vilken tid det handlade om.
Efter det fick eleverna i uppgift att sortera bilderna efter olika förutsättningar.
- Konstnärlig kvalitet
- Hur väl bildens budskap beskrev katolicismen.
Denna övning blev ett bra underlag för diskussion och argumentation om i vilken ordning bilderna skulle ligga och varför t.ex. bilden av dopet skulle ligga före bilden av korstågen.
Heliga byggnader och schablonteknik
Nästa steg i temat var att titta på olika heliga byggnaders arkitektur. Eleverna fick sedan skapa en schablon av den byggnad de valt och med svamp trycka den på en bakgrund som de målat med vattenfärg och låtit torka. På bilden framträdde då en siluett av byggnaden i förgrunden.
När alla bilder var klara och uppsatta tittade vi efter likheter och olikheter i de olika heliga byggnaderna. Eleverna jobbade först i par och presenterade sedan sina tankar för gruppen.
Måla hinduismens gudar gemensamt
Bilder av hinduismens gudar är fantasifulla och färgglada. Eleverna fick i grupp skissa upp varsin gud på ett stort papper m.h.a. over-head. Sen blandade de färg och målade sina egna tolkningar av gudarna gemensamt med acryl och flaskfärg. Det blev många givande diskussioner om hur man kan jobba med färgen för att lägga skuggor eller hur man kan få ett öga att se verkligt ut.
Under arbetets gång fick grupperna i uppgift att ge varandra respons enligt modellen ”two stars and a wish”. De fick komma med ett förslag på utvecklingsområden för att förbättra bilden ytterligare och de fick tala om två saker som de tyckte att gruppen hade lyckats med.
/Ida Björklund
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.