Att leka på allvar – lekens betydelse för utveckling, trygghet och gemenskap

En skolgård kan vara så mycket. För många är det en plats för lek, glädje och tillhörighet. För vissa blir sandlådan en plats för skapande och kreativitet där bara fantasin sätter gränser. Ena dagen är det en rymdstation för att nästa dag bli en jättelik bollbana. I lusthuset finns plötsligt en restaurang där det säljs mat, bakverk och dryck. Självfallet är det Corona-säkert så hygien och avstånd är viktigt, säger personalen. Idag är dagens rätt grillad biff med pommes frites och jag väljer en äpplepaj till efterrätt.

Men en skolgård är inte bara en plats för lek och skoj. För vissa, förhoppningsvis endast ett fåtal, kan det vara en plats som känns otrygg och stor. Man vet inte vem man ska leka med eller ens om man ska hitta någon att leka med. Rasten eller utevistelsen kan då kännas lång.

En medforskande och delaktig pedagog tror vi är minst lika viktig som skolgårdens utformning.

Vi som arbetar på Almby fritidshem känner att det är en av våra viktigaste arbetsuppgifter och utmaningar; att skapa en uteverksamhet där alla mår bra, känner sig trygga, har roligt och förhoppningsvis också utmanas till att lära sig nya saker. En medforskande och delaktig pedagog tror vi är minst lika viktig som skolgårdens utformning. Visst är det viktigt med attraktiva skolgårdar och bra utematerial men vi märker också att man med små medel, engagemang och fantasi kan göra mycket. Att vi efter rasten får in barn som haft en positiv utevistelse med rörelse, skapande och glädje i en trygg miljö är av oerhörd vikt. Vi vet också att detta på sikt leder till en ökad måluppfyllelse.

Det går bra att spela kubb även om vi snart är inne i december.

Vid varje lunchrast har vi en lekvärd med rosa väst. Dit kan alla elever som inte vet vad dom ska göra gå. För många känns det tryggt att en vuxen håller i leken. Det minskar risken för konflikter och pedagogen kan också förklara leken. Sen är förstås tanken att lekarna ska vara roliga också!

Vi som pedagoger tycker dock att det är viktigt att ALLA pedagoger som är ute är engagerade vuxna som finns till för eleverna. Du vinner så mycket på att ”vara i lek”. Du kan inspirera, hjälpa till att organisera, arbeta med relationer och så är det så mycket roligare än att bara stå brevid och titta på. Det förlegade begreppet ”rastvakt” är något vi hoppas är just det – förlegat!

Självfallet finns det utmaningar för oss pedagoger i vår uteverksamhet. Det är stora barngrupper. Några vill ha hjälp att lösa en konflikt, någon har slagit sig, några vill att man ska leka zombie-kull, några behöver hjälp på fotbollsplanen och en vårdnadshavare undrar över ett par vanter som är försvunna. Att nå sina 6000 steg per dag är ingen utmaning om du jobbar på fritids. Men vad mycket man får tillbaka!

Så när ni nästa gång går förbi en skolgård tycker vi att ni ska sakta ner era steg en aning och slänga ett ögonkast. Leker personalen? Förhoppningsvis. Men samtidigt gör de så mycket mer. De främjar tillhörighet, arbetar för att minska utanförskap, bygga relationer, löser konflikter, förklarar, skrattar, tydliggör, hjälper till med regler och så mycket mer.

Länge leve leken!

/Almby fritids år 1: Alexandra, Martin, Mattias, Karin och Sara

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!