Gå till innehåll

Det finns flera sätt att ange kontaktuppgifter på en sida. Personer eller funktioner lägger vi in i Kontakta oss-rutan, dessa uppgifter kan vi även hänvisa till från brödtexten. I nyheter anger vi oftast ingen kontaktperson.

Se upp vid ändring av kontaktuppgifter

Om du ska ändra kontaktuppgifter till en person eller funktion – tänk på att kontaktuppgiften kanske inte bara står direkt på sidan utan även i kontakta oss-rutan! T.ex. står oftast kontaktuppgifter till rektorer i förskolor och till chefer på vård- och omsorgsboenden både i kontakt-rutan längst ner på sidan OCH i kontakta oss-rutan.

Glöm alltså inte att kolla om kontaktuppgiften behöver bytas i kontakta oss-rutan (klicka på "Kontakta oss" uppe i sidhuvudet på webbsidan eller kolla på metadatafliken under Kontaktperson 1 osv. i Sitevision).

Kontaktuppgifter i kontakta oss-rutan

Så här ser kontakta oss-rutan ut:

Kontakta oss-rutan

Kontakta oss-rutan är kopplad till varje sida och den kommer upp vid klick på "Kontakta oss" (desktop)/"Kontakt" (mobil) i sidhuvudet eller "Kontakta oss och sök person" i sidfoten.

Normalt står det endast en hänvisning till Servicecenter i kontakta oss-rutan. Om verksamheten även vill ha egna kontaktuppgifter så går det bra att lägga in upp till 4 personer/funktioner med namn, titel, fast telefonnummer, mobilnummer och e-post. De visas då högst upp till höger.

Se exempel på sida med kontaktpersoner i kontakta oss-rutan.

Det finns två sätt att lägga till kontaktperson, beroende på om det är en person eller en verksamhet:

  • Om det är en person som ska läggas till så pekar du ut personen direkt från AD:t.
  • Om det är en verksamhet som ska läggas till pekar du ut personen från ett separat kontaktpersonsregister i Sitevisions interna katalog, där verksamheten först behöver läggas in manuellt, om den inte är inlagd sedan tidigare.

  1. Gå till Egenskaper – Metadata på sidan.
  2. Klicka på "Lägg till" under "Kontaktpersoner". Du kan först behöva bocka ur "Ärv värde" till höger om rubriken Kontaktperson.
  3. Välj "Användare".
  4. Sök fram rätt person via för- eller efternamn. Låt det stå "Namn" i dropdownen till vänster, det blir tyvärr inte enklare att söka om du väljer "Efternamn" eller "E-postadress" ...
  5. Klicka på personens namn när du hittat rätt. Om du får flera träffar, kolla titel och e-post i informationen till höger för att se att det är rätt person. Kolla även så att det inte står "Katalogtjänst Cloud-eDir", du ska inte välja den träffen. Klicka på "OK".
Skärmdump kontaktperson tillagd

Kontaktperson tillagd

När du sen publicerar ut sidan läggs namn, titel, fast telefonnummer och e‑postadress in i kontakta oss-rutan. Telefonnummer och e-post-adress blir automatiskt länkade.

Ändra titel eller lägg till mobilnummer

Om du skulle vilja lägga till mobilnummer och/eller om du vill ändra på titeln så kan du göra det.

  1. Under "Kontaktpersoner" på metadatafliken, klicka på "Lägg till".
  2. Välj "Text".
  3. Om du vill ändra titeln, skriv "titel: " och sen den titel du vill ändra till. Om du t.ex. vill ändra från Kommunikatör till Webbredaktör, skriver du "titel: Webbredaktör" (utan citattecken).
  4. Om du vill lägga till mobilnummer, skriv "mobil: " och sen numret. T.ex. "mobil: 070-111 22 33" (utan citattecken).
  5. Om du både vill ändra titel och lägga till mobilnummer skriver du först den ändrade titeln och sen mobilnumret, t.ex. så här: "titel: Webbredaktör; mobil: 070-111 22 33"
Skärmdump med kontaktpersonsinställningar

Kontaktperson tillagd med ändrad titel och med mobilnummer.

När du sen publicerar ut sidan läggs namn, justerad titel, fast telefonnummer, mobilnummer och e‑postadress in i kontakta oss-rutan.

Lägg in verksamheten i sidans metadata

Om verksamheten redan är inlagd i kontaktpersonsregistret kan du enkelt lägga till den på metadata-fliken.

  1. Gå till Egenskaper – Metadata på sidan.
  2. Klicka på "Lägg till" under "Kontaktpersoner". Du kan först behöva bocka ur "Ärv värde" till höger om rubriken Kontaktperson.
  3. Välj "Användare".
  4. Sök fram verksamheten genom att skriva in namnet eller del av namnet, skriv t.ex. "miljö" för att få upp "Miljöavdelningen". Välj verksamheten. Om du inte får någon träff finns personen inte inlagd i kontaktpersonsregistret – då måste personen läggas till där först.

Telefonnummer och e-post-adress blir automatiskt länkade.

Om du lägger in både verksamhet och person i kontakta oss-rutan, se gärna till att verksamheten ligger överst. Du kan byta plats på kontakterna genom pilsymbolen till höger om namnet i metadatafliken.

Lägga till verksamheten i kontaktpersonsregistret

  • Klicka på huset www.orebro.se.
  • Högerklick - Webbplatsinställningar.

Klicka på Användare.

Klicka på mappikonen till höger.

Klicka på översta länken Cloud-eDir.

Högerklicka på mappen Kontaktpersoner och välj Lägg till objekt.

Lägg till katalogobjekt: fyll i kontaktuppgifter

  • Användarnamn (verksamhetens mejladress). Obs! om det blir problem när du anger e-postadress, ange ett annat användarnamn, t.ex. förnamn+efternamn.
  • Hitta på ett valfritt lösenord som du sedan upprepar. Detta kommer aldrig användas, det behövs bara för att skapa upp användaren ...
  • Skriv verksamhetens namn i fältet Efternamn. Ange funktionsbrevlåda som e-postadress. Lägg även ev in telefonnummer.
  • Klicka på OK så kommer du till sidan "Hantera användare". Där kan du kontrollera att uppgifterna är rätt ifyllda.
  • Verksamheten är upplagd och du kan lägga in den på en webbsida.

Hänvisa till kontakta oss-rutan

Om man hänvisar till en kontakt i löpande text på sidan, t.ex. "Om du har frågor, kontakta Servicecenter", kan man länka till kontakta oss-rutan där alla kontaktuppgifter står (obs! kontaktrutan ser annorlunda ut på extrawebbarna mot på orebro.se).

Markera texten som ska länkas och lägg in en extern länk som går till "#contact". Detta är särskilt bra om användaren kan välja vilken kontaktväg som helst i det här ärendet, då det finns många kontaktvägar beskrivna i kontakta oss-rutan (som vore tjatigt att upprepa i löpande text på sidan).

Däremot om det i första hand är t.ex. e-post som gäller som kontaktväg i ärendet så är det bättre att skriva "Skicka dina synpunkter till Servicecenter, servicecenter@orebro.se", utan att länka till kontakta oss-rutan.

Kontaktuppgifter direkt i löpande text på sidan

I första hand använder vi kontaktrutan (se nedan), alternativt länkar till kontakta oss-rutan (se instruktion här ovanför). I andra hand lägger vi in kontaktuppgifter direkt i löpande text.

Kontaktuppgifter i kontaktruta

Så här ser en kontaktruta ut:

Kontakta Kommunikationsavdelningen

Besöksadress

Ringgatan 32

Telefonnummer

019-21 10 00

Kontakt-rutan kan ligga var som helst på en sida, där den passar i sammanhanget, men oftast längst ner. Texten anger du själv. Den ska helst ha en rubrik men det är inte helt nödvändigt, men om den inte har rubrik så se till att brödtexten börjar högst upp i rutan.

Försök att inte lägga in allt möjligt kopplat till kontakt i rutan, t.ex. massa avvikande öppettider.

Kontakt-rutan skapas genom att sätta dekorationen "Kontaktruta" på en textmodul.

Om vi vill hänvisa till en eller flera kontaktpersoner som redan är inlagda i Kontakta oss-rutan kan vi länka direkt till Kontakta oss-rutan: Markera texten och lägg in en extern länk som går till "#contact".

Formulär blir inte bra att lägga i kontakt-rutor så undvik det.

Tänk på att telefonnummer och e-postadresser ska vara länkade!

Se exempel på kontaktruta.

Kontaktuppgifter i plusbox

Så här ser en kontakt-plusbox ut:

Välkommen att kontakta kommunikationsavdelningen om du funderar över ...

Avdelningschef: Margareta Wall, margareta.wall@orebro.se.

...

Kontakt-plusboxen skapas genom att sätta dekorationen "Plusbox Kontakter" på en textmodul.

Den kan användas om det finns många kontaktuppgifter som tar mycket plats på sidan och inte är så efterfrågade.

Tänk på att telefonnummer och e-postadresser ska vara länkade!

Se exempel på kontakt-plusbox.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta Webbmanual & webbriktlinjer

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se