Göra grundinställningar i Teams

Guiden visar vilka inställningar du kan göra. T.ex. hur du ändrar din status, ställer in om du vill att Teams ska starta automatiskt eller hur du vill bli notifierad vid olika händelser.

Ändra eller lägga till profilbild

Klicka på din profilbild, eller dina initialer om du ännu inte lagt till en profilbild.

För att ladda upp en profilbild, klicka på Ändra bild och ladda upp den bild du vill använda.

Status

Din status ändras automatiskt utifrån din kalender, men du kan också ändra din status manuellt genom att klicka här och välja lämplig status.

Du kan också snabbt ändra din status genom att föra muspekaren över Teamssymbolen i aktivitetsfältet längst ner och där direkt klicka på någon av statussymbolerna. Om du exempelvis väljer Stör ej, så kommer du inte få några aviseringar från Teams.

Klicka på Inställningar.

Teman

Här kan du välja mellan olika teman, standard, mörkt eller högkontrast. Välj det som du tycker bäst om.

Här kan du välja olika utseende på dina team. Du kan välja mellan att se teamen i ett rutnät eller i en lista.

Teams

Om du vill att Teams ska starta automatiskt när du startar din dator bockar du i den här rutan.

För att få ta del av de senaste funktionerna i möten bockar du i denna ruta. Observera att du måste starta om Teams innan de aktiveras.

Aviseringar

Under Aviseringar kan du ställa in hur du vill få aviseringar om nyheter. Du kan välja om du vill få notifieringar via e-post, och hur du vill bli notifierad via banderoller och i feed.

Du kan också välja hur du vill bli aviserad i enskilda kanaler i ett team. Klicka på de tre punkterna till höger om din kanal och välj kanalmeddelanden och välj hur du vill bli notifierad.

Mötesinställningar

Om du vill att du själv eller någon av deltagarna i ett möte ska synas i bild hela tiden för alla deltagare kan du använda dig av funktionen Uppmärksamma mig. Klicka på Deltagare och i deltagarlistan kan du klicka på de tre punkterna till höger om namnet på den du vill ska synas i bild och välj Uppmärksamma Då kommer den personens bild att synas för alla deltagare.

Du kan göra några inställningar i ditt möte som handlar om vad deltagarna får göra. Klicka på Deltagare och sen på de tre prickarna till höger om Deltagare. Där kan du välja att inte låta deltagarna själva få återaktivera sitt ljud. Det kan vara bra att använda om du har en genomgång och du inte vill bli störd.

Du kan också hantera behörigheterna i mötet. Klicka på Hantera behörigheter. Då öppnas en ny sida. Här kan du välja om man ska hamna i en lobby först innan man blir insläppt på mötet och vem som ska kunna presentera i mötet.

Senast uppdaterad:

Publicerad: