Skapa och kontera intern kundfaktura
Guiden visar hur du skapar och konterar en intern kundfaktura.
1. Klicka på Fakturor och välj Internfaktura.
2. Ange Avsändande enhet = internt leverantörs-id. Klicka på förstoringsglaset för att söka och sedan dubbelklicka på den nämnd som ska skicka en internfaktura.
3. Välj fakturatyp utifrån den verksamhet som ska skicka internfakturan. Alla verksamheter utom VA och Avfall på Tekniska använder IK som fakturatyp.
4. Ange Kund = internt kund-id. Klicka på förstoringsglaset för att söka. Dubbelklicka på den nämnd som skall få fakturan.
5. Ange Vår referens med namn och anknytningsnummer. Exempel: Therése Ljung 5205 eller Kundreskontran 5205.
6. Ange Er referens enligt önskemål från fakturans mottagare.
7. Klicka på Spara huvud.
8. Välj Cirkulationsmall:
- Mottagarens CMALL = cirkulationsmall för intern leverantörsfaktura, för att styra leverantörsfakturan till rätt mottagande verksamhet (som köpt vara/tjänst).
- Avsändarens CMIK = cirkulationsmall för intern kundfaktura, din egen CMALL för att styra kundfakturan till din beslutsattestant för attest och signering.
Ställ markören i något av fälten och klicka på Förstoringsglaset, så visas en lista över alla cirkulationsmallar som finns.
Listan är sorteringsbar samt sökbar på Id eller Beskrivning genom att vänster- eller högerklicka på någon av rubrikerna och välja Urval enligt mönster.
9. Välj radtyp med hjälp av pilen längst till vänster. Välj mellan…
- Radtext och belopp
- Radtext, antal och á-pris
- Radtext (för enbart text)
- Mall (kan endast användas om man skickat in och fått en mall registrerad)
- Artikelregister (ej uppsatt vid driftstart, sätts upp vid behov)
10. Ange Radtext, en kort beskrivning av vad fakturan avser samt belopp eller antal och á-pris. Spara varje textrad med enter eller genom att klicka på Spara rad.
11. Bifoga bilagor görs via ikonen som ser ut som ett Papper och anteckningar skrivs i ikonen Pennan, som då blir färgmarkerade.
12. Klicka på Kontera.
13. Ange ett konto som börjar med en 3:a och din ansvarskod, för att boka din verksamhets intäkt. Du kan söka fram kod genom att klicka på någon av rubrikerna (blå text) Kto- eller Ansv-.
Komplettera med ytterligare koder om din verksamhet har behov av det.
Klicka enter om hela beloppet ska bokas på konteringsraden, eller ange belopp som ska bokas med minustecken.
14. Klicka på Cirkulation och kontrollera namnen som visas från CMIK-koden.
Kundfakturan ska attesteras och signeras av din verksamhetschef/beslutsattestant, som ska ha fakturan På cirkulation.
Observera! Det är inte här du cirkulerar leverantörsfakturan till mottagaren för betalning, den skapas inte förrän efter din chef beslutsattesterat
15. Klicka på Ny för att skapa en ny intern kundfaktura, eller Tillbaka om du är klar.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.