Ge anstånd på extern kundfaktura
Den här guiden visar hur du lägger anstånd (uppskov/betalningsfrist/respit) på en faktura. Det innebär att kunden får längre tid på sig att betala fakturan.
Anstånd kan normalt beviljas med upp till 30 dagar. Innan anstånd beviljas är det bra att göra en bedömning av kundens betalningsförmåga (historiskt sett).
När du sökt fram kundens fakturor kan du se om flera fakturor haft kravnivå 1 eller 2, vilket betyder att de inte betalats i tid utan att påminnelse och krav skickats ut.
1. Gå till Reskontra, Kundreskontra, Sök faktura.
2. Sök fram kundens fakturor. Du kan söka på kundnummer, kundens namn etc. I listan som visas kan du i kolumnen Kravnivå (långt till höger) se 1 för påminnelse och 2 för inkassokrav.
Dubbelklicka på fakturan som anstånd ska ges för. Gå till Åtgärder och välj Ge anstånd.
3. Ange Anståndsdatum (det nya datum du och kunden kommit överens om). Klicka på OK.
Observera! Beräkning av dröjsmålsränta fortsätter att ske från det ursprungliga förfallodatumet med 8% + gällande referensränta.
4. Ange orsak till att anstånd ges under Skapa meddelande. Fler meddelanden kan fyllas på och man kan ändra ett skrivet meddelande via Pennan, eller ta bort meddelande genom att klicka på Papperskorgen. Klicka på Spara när du är klar.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.