Oro i onödan – så hittar nya gymnasieelever lugnet

Att börja gymnasiet är ett stort steg – fullt av förväntan, men också av pirr och oro. Ofta visar det sig att klumpen i magen varit helt i onödan. Mathsarne Ekström, kurator på Rudbecksgymnasiet, har tagit fram en enkel övning som hjälper nya elever att landa. I en ny film berättar sju gymnasieelever om sin egen start – och hur oron med tiden byttes mot trygghet och gemenskap.

Vetenskapen bakom metoden

Upplägget bygger på forskning från Stanford University som visar att känslan av att ”inte höra hemma” i en ny miljö är vanlig, men oftast tillfällig. Genom att påminna sig själv om tidigare utmaningar man klarat av och inse att de flesta känner oro inför att börja gymnasiet, minskar stressen och situationen tolkas mer konstruktivt – vilket stärker tron på att man klarar även den här utmaningen.

– För en elev som ska börja på en ny skola kan de första dagarna kännas fyllda av oro. Men i de allra flesta fall handlar det om Oio – Oro i onödan. Många elever beskriver samma upplevelse: en klump i magen och stress inför skolstarten, men efter några dagar inser de att oron var obefogad – det blev ju faktiskt riktigt bra, säger Mathsarne Ekström och tillägger:

– Jag hoppas att filmen och materialet om Oio kan bidra till att minska den här oron och ge eleverna användbara strategier för en trygg och positiv start på sin nya skola.

Tips till dig som är lärare

Se filmen och inspireras av tips och tankar som kan göra starten på gymnasiet lite lättare för dina elever. Materialet är enkelt att använda i klassrummet, särskilt under de första skolveckorna. Låt eleverna reflektera över tidigare situationer där de varit oroliga men ändå lyckats – och prata om hur de erfarenheterna kan hjälpa dem nu.

Mathsarne Ekström

Bakom metoden "Oro i onödan" står Mathsarne Ekström, kurator på Rudbecksgymnasiet.

Senast uppdaterad:

Publicerad: