Sprang 2667 varv runt Lundbyskolan

Varje läsår fokuserar Lundbyskolan under några veckor extra mycket på hälsotemat. En nyhet i år var en tävling i syfte att få eleverna att röra på sig så mycket som möjligt. Under tolv dagar gällde det för varje klass att tillsammans springa så många varv som möjligt runt skolan. Klass 3B sprang ihop flest antal varv – hela 2667 stycken – och har nu ett fint förstapris i form av en dagsutflykt till Djupadalsbadet i Kumla att se fram emot.

Malin Hellberg (rektor), Tryggve (maskot) och Filip Lindmark (lärare) på Lundbyskolan.

Filip Lindmark är lärare på Lundbyskolan och den som har initierat tävlingen. Han undervisar i klass 3B, som alltså vann tävlingen. Ett varv runt skolan är 300 meter långt och den sammanlaga distansen som klassen sprang motsvarar den mellan Örebro och Hamburg. Ganska imponerande!

– Ja, det är häftigt. Och trots så många varv runt skolan har vi ändå hunnit med skolarbetet, säger Filip.

Om man slår samman distansen för alla klasser så sprang eleverna på Lundbyskolan lika långt som till Rabat (Marocko).

Positiva effekter i klassrummet

Att daglig fysisk aktivitet i skolan leder till ökar motivation och koncentrationsförmåga hos eleverna är något som forskningen länge har pekat på. Det är också något som Filip nu kan bekräfta, sett till hur skolarbetet fungerat under de veckor tävlingen genomfördes. Dessutom menar han att det inte gått åt särskilt mycket extra tid för att genomföra det hela.

– Eleverna har verkligen varit engagerade och jobbat hårt. En del kollegor har frågat hur vi hunnit med att springa så många varv, men jag tycker inte att det har gått åt särskilt mycket extra tid. Det är snarare så att detta har ersatt annan 'spilltid' i klassrummet, som exempelvis att eleverna tappar fokus och börjar prata med varandra istället för att koncentrera sig på skolarbetet.

Morgonpuls och rörelsepauser också nya inslag

Springtävlingen är inte det enda som är nytt inom ramen för Lundbyskolans satsning på hälsotemat. För att ytterligare främja den fysiska aktiviteten har man infört gemensam Morgonpuls, vilket innebär att alla elever samlas på skolgården klockan 8.00 varje morgon för att tillsammans utföra några fysiska övningar innan arbetet ute i klassrummen påbörjas.

Och för att befästa effekten från springtävlingen har Filip Lindmark även infört regelbundna rörelsepauser i klassrummet.

– Eleverna har inte hur mycket fokus som helst utan behöver ta pauser och röra på sig när lektionerna är längre, säger han.

För att skapa ett elevnära upplägg och få eleverna mer motiverade att delta i rörelsepauserna använder sig Filip av appar som eleverna ofta redan är förtrogna med, exempelvis Mario, Just Dance, Minecraft och Pokémon.

Maskotten Tryggve står bakom

Filip Lindmark ingår i Lundbyskolans trygghetsteam. Det gör även Tryggve, en maskot som alltid är med i samband med olika skolövergripande projekt. Han är särskilt populär bland skolans yngre elever. Tryggve stod såklart även bakom årets hälsoveckor och den nya springtävlingen.

– Många av de yngre eleverna kallar mig för Tryggve eftersom han är med mig och trygghetsteamet när uppdragen introduceras i klasserna, säger Malin Hellberg, rektor på Lundbyskolan.

Som rektor är hon nöjd med det gensvar som tävlingen har fått, från såväl personal som elever.

– Forskning visar att rörelse och fysisk aktivitet förbättrar elevernas koncentrationsförmåga och allmänna välmående vilket är bakgrunden till att den blir en viktig del i det hälsofrämjande elevhälsoarbetet på skolan.

Både Malin Hellberg och Filip Lindmark tror på en fortsättning för springtävlingen nästa år. Återstår att se hur långt på kartan man kan komma den gången.

Vad tycker ni om springtävlingen?

– Bra! Kul att röra på sig tillsammans med sina kompisar, säger Bella.

– Bra och dåligt. Det var roligt men jag skadade en tå, säger Minna.

– Bra att röra sig tillsammans med sina kompisar, säger William.

– Kul! Det är viktigt för kroppen att röra på sig, säger Yowala.

/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro

Senast uppdaterad:

Publicerad: