Lokalt processtöd växer fram: Rostaskolan F–6 tar täten
I Örebro har flera skolor, ett geografiskt förskoleområde och huvudmannen Förskole- och grundskoleförvaltningen deltagit i Skolverkets processtöd Samverkan för bästa skola. Nu håller ett lokalt processtöd på att utvecklas, där erfarenheter och kompetenser från Skolverkets processer integreras i en lokal kontext. Rostaskolan F–6 är först ut att ta del av satsningen.

Maud Söljén (rektor) och Åsa Sätterström (lärare F–3 och utvecklingsledare) på Rostaskolan F–6.
Det lokala processtödets uppgift är att hjälpa verksamheterna att identifiera brister, förstå orsakerna till dessa, utveckla det systematiska kvalitetsarbetet och skapa delaktighet på flera nivåer. Utvalda skolor får helt enkelt hjälp med att förbättra elevernas resultat.
I förarbetet har samarbete skett med Stockholms stad, som också har utformat ett lokalt processtöd. Urvalet sker tillsammans med verksamhetschefer och rektorer.
Rostaskolan först ut
Rostaskolan F-6 är alltså den första skolan som får ta del av det lokala processtödet. Sedan våren 2024 har arbetet varit igång på skolan. Förskole- och grundskoleförvaltningens processtödjare Johan Walter, Mikael Kindgren och Annika Walter, arbetar tillsammans med skolans ledning, processgrupp och övrig personal för att identifiera problemområden genom en nulägesanalys, skapa åtgärdsplaner och utforma förbättringsstöd.

Processgruppen identifierar problemområden.
Maud Söljén, rektor, och Åsa Sätterström, lärare och utvecklingsledare, är nöjda med vad insatsen har gett hittills:
– När andra utifrån kommer in och ställer frågor tillför det en helt ny dimension till diskussionen. Det blir en annan upplevelse, där vi kan djupdyka mer och tillsammans sätta ord på nästa steg i analysarbetet, säger Maud.
– Självreflektionen kring vad vi gör och möjligheten att få genomföra ett större utvecklingsarbete från grunden är något vi hoppas leder till positiva resultat. Det här är något vi känner att vi själva äger eftersom det är vi själva som identifierar problemen, säger Åsa.
Identifiering av problemområden
Just nu identifieras problemområden som förväntas ha stor effekt på kunskapsresultaten. Statistik, elevintervjuer, skolans egna dokument och enkäter har varit viktiga delar i den nulägesanalys som nu börjar ta form. Nästa steg är att skolan ska arbeta med effektkedjor kring de utvalda problemformuleringarna. Efter det ska skolan landa i en utvecklingsplan och förbättringsstöd kommer erbjudas från huvudman.
Johan Walter, processtödjare med egen erfarenhet av att ha deltagit i Samverkan för bästa skola som rektor för Mellringeskolan F–6, är glad över att det lokala processtödet nu är på plats:
– Ett lokalt processtöd är viktigt eftersom det kan vara stöd för skolor som vill skapa struktur och förbättra arbetet med utvecklingsprocesser som leder till både högre kvalitet och ökad måluppfyllelse.
Kortare process
En tydlig skillnad mellan det lokala processtödet och Skolverkets är tidsomfånget. Samverkan för bästa skola är en treårig insats medan det lokala processtödet genomförs inom ramen för ett läsår. Genom att förkorta processen är förhoppningen att behålla kraften, engagemanget och därmed snabbare hitta kärnan i skolans utvecklingsarbete.
– Men det får inte gå för fort. Vi behöver skynda långsamt för att verkligen landa i något. Vi vill verkligen göra det här grundligt så att vi känner att ledningsgruppen äger det och kan implementera det på ett bra sätt i verksamheten, så att det syns i ökad måluppfyllelse, avslutar Maud Söljén.
/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Fakta: Samverkan för bästa skola
Samverkan för bästa skola erbjuds till skolor som har låga kunskapsresultat och som bedöms ha svåra förutsättningar att förbättra elevernas resultat på egen hand.
Skolverkets uppdrag är att genom riktade insatser stärka förskolan, skolan och huvudmannen i arbetet med att planera, följa upp och utveckla utbildningen efter sina specifika mål och behov.
Under tre år erbjuds utvalda huvudmän personlig kontakt och stöd genom samverkan för att stärka det systematiska kvalitetsarbetet så att barn och elever möts av en undervisning som motsvarar deras förutsättningar och behov. Arbetet utgår från olika dialogmetoder och stöd som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Under de första terminerna stödjs huvudmannen och de utvalda verksamheterna med att beskriva och analysera sin verksamhet. I en åtgärdsplan utformar verksamheten mål för förbättringsarbetet.
Skolverket och lärosäten samverkar kring att ge verksamheterna förbättringsstöd i sin verksamhetsutveckling utifrån identifierade behov. Förbättringsstödet utformas utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.