Hur kan rektorer göra verklig skillnad i klassrummet?
Hur kan rektorer bli ett bättre stöd för lärarna och bidra till att eleverna lär sig mer? Det undersöks i RULE – ett nytt forskningsprojekt där grundskolor i Örebro samarbetar med Ifous för att utveckla ledarskapet i vardagen.

RULE står för Rektors undervisningsnära ledarskap och är ett treårigt forskningsprojekt inom ramen för Ifous. I Örebro omfattar satsningen samtliga kommunala grundskolor. Genom nära samarbete mellan skolledare och forskare ska projektet ta fram konkreta arbetssätt som stärker rektors roll i undervisningen. Fokus ligger på att koppla ledarskapet tydligare till lärarnas arbete i klassrummet och till elevernas lärande, med stöd av både praktisk erfarenhet och vetenskapliga metoder.
Att utveckla undervisningsnära ledarskap är en komplex utmaning, inte för att viljan saknas utan för att förändring kräver både insikt och samverkan.
– Alla här har klassrumserfarenhet och mycket kunskap. Men hur får vi till den förflyttning som behövs? Gör vi rätt saker? Pratar vi om rätt innehåll? Det är något vi behöver hjälpas åt med – rektorer, biträdande rektorer, lärare och övrig personal, sa verksamhetschef Ulf Aldén när han presenterade satsningen för Örebro kommuns skolledare.
Mari Rex, planerare vid Utvecklingsenheten, är central processledare för satsningen och introducerade några av projektets nyckelbegrepp:
- Expansivt lärande
– Ett lärande som fokuserar på att utforska det ännu okända och skapa ny förståelse tillsammans. - Professionella rum
– Strukturerade sammanhang för gemensam reflektion, samtal och utveckling, både individuellt och kollektivt. - Pedagogiskt ledarskap
– Ett brett och holistiskt begrepp som omfattar hela skolans utveckling och lärandemiljö. - Undervisningsnära ledarskap
– En del av det pedagogiska ledarskapet, med särskilt fokus på undervisningens kvalitet och lärarnas professionella utveckling. - Reflektion
– Att identifiera mönster och förstå handlingar genom eftertanke, både individuellt och i dialog. - Reflexivitet
– Ett djupare kritiskt förhållningssätt där man ifrågasätter egna antaganden och perspektiv för att möjliggöra förändring.

Presenteration av forskarteamet på Ledarforum.
Forskningsstöd från Umeå universitet
En forskargrupp från Umeå universitet, bestående av Helene Ärlestig, Malin Benerdal och Ulf Leo, bidrar med forskningsstöd under projektets gång. Deras uppdrag är att koppla teori till praktik i det undervisningsnära ledarskapet.
– Vi upplever forskarna som mycket kompetenta och verksamhetsnära. De har förmågan att skapa kopplingar mellan teori och praktik, vilket kan vara en utmaning, säger Mari Rex.
Forskarna har formulerat forskningsfrågor inom ramen för projektet, och deltagarna bidrar aktivt till forskningsprocessen genom att medverka i enkäter, samtal och andra former av datainsamling.
– Det är en av styrkorna med FoU-programmen: att vi inte bara får ta del av forskning, utan också är med och bidrar till den. Det ger oss ett bra utgångsläge för vidare utveckling, säger Mari Rex.
Två forskningsfrågor
Så här lyder de två forskningsfrågor som är kopplade till projektet:
- Hur förstår, kommunicerar och agerar rektorer och skolchefer ett undervisningsnära ledarskap med ansvar för den pedagogiska verksamheten?
- Hur organiserar och agerar huvudmän och aktörer för att skapa förutsättningar och lärande i/genom professionella rum?
Två röster efter första mötet
I samband med att Ulf Aldén och Mari Rex presentaterade RULE på Ledarforum samlades processgrupperna för första gången. Vi pratade med två deltagare direkt efter mötet för att fånga deras första intryck av att vara igång med projektet.

Ferid De Basso och Karin Sagebro
– Det ska bli jättespännande! Jag hoppas verkligen få lära mig mer under projektets gång, och att vi kan ta med oss erfarenheterna för att utveckla vår skola, säger Karin Sagebro, biträdande rektor på Hagaskolan.
Ferid De Basso, rektor på samma skola, instämmer och tillägger:
– Jag är förväntansfull och väldigt positiv inför projektet. Framför allt ser jag fram emot att få med mig input kring 'huret' i undervisningen: hur vi kan ge konstruktiv feedback, stötta lärarna i att analysera sin undervisning och på så sätt bidra till hög kvalitet och likvärdighet.
/Jonas Gunnarsson, Pedagog Örebro
Första utvecklingsseminariet – gemensam start i Stockholm
Den 13–14 oktober hålls det första utvecklingsseminariet i Stockholm. Då samlas rektorer, skolledare, processledare, förvaltningsrepresentanter och forskare för att tillsammans kicka igång RULE-projektet.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.