Drar nytta av teaterns form i projekt om samtycke
Årskurs 8-elever i Örebro kommuns skolor är först ut att få ta del av projektet "Samtycke", där teaterns form och metoder används för att hjälpa och stötta skolorna i arbetet med ett komplext arbetsområde.
Det relativt nya kunskapsområdet " sexualitet, relationer och samtycke" kan vara svårt att fånga för lärare. Det är ett komplext område som spänner sig över många skolämnen och berör många lärare. För att stötta skolorna i arbetet har teater Martin Mutter i samarbete med Örebro kulturskola och Förskole -och grundskoleförvaltningen startat projektet "Samtycke".
Syftet är att dra nytta av teaterns form och verktyg för att stötta och komplettera skolornas utbildning i kunskapsområdet. Målgruppen är i ett första steg, lärare och elever i årskurs 8 i Örebro kommuns skolor.
Svårt att undervisa om
– Det fanns tydliga signaler från skolorna att de kände det svårt att undervisa i "sexulitet, relationer och samtycke". Det finns en kunskapsbrist och dessutom är det allas ansvar på skolan och därför är det lätt att det ramlar mellan stolarna. Det finns också upplevelser om att det är svårare i vissa ämnen, säger Joakim Waern, barnkultursmordnare på Örebro kulturskola.
Projektet har en referensgrupp med lärare från 4 olika skolor. Man har mött
elever genom att ha genomfört workshops med klasser under både vår och
höst. Under detta arbete har det funnits ett stort intresse och engagemang från lärare och elever och det interaktiva arbetssättet där deltagarna har en viktig roll, har upplevts som mycket positivt.
Teater Martin Mutter har diger erfarenhet av att arbeta med liknande frågor gentemot elever och lärare. Dessa värdefulla erfarenheter har integrerats i projektet.
"Använda teaterns verktyg för att få eleverna att tänka själva"
– Vi vill använda teaterns verktyg för att eleverna ska börja tänka själva, börja formulera sig och få uppleva. Vi har sett att teatern är ett bra verktyg för att prata om dessa frågor där kommunikation, relation och små subtila signaler är så viktiga. De här grejerna är svårt att "undervisa fram" och här finns en styrka i teaterns form, säger Åsa Gustafsson, skådespelare Martin Mutter.
Malin Ekstrand teater- och dramapedagog på Örebro kulturskola är med och stöttar projektet:
– Mycket handlar om att få se, få göra och få höra andra för att vidga perspektiven och börja reflektera. Samtycke är ett komplext ämne med så många dimensioner och teatern kan verkligen hjälpa till att lära, åskådliggöra, ställa frågor och öppna upp ett komplext ämne.
Projektet är forfarande i en uppstartsperiod för att hitta rätt i föreställningarna som erbjuds. Förutom möten med lärare, kuratorer och elever, är även sakkunniga som RFSL, jurister och experter på hedersvåld knutna till projektet. Målet är att skapa fem olika pass med olika inriktningar som kommer erbjudas skolorna framöver.
– Vi vill få med en bredd så att det finns något för alla, säger Åsa Gustafsson, som räknar med att teatern inom kort är redo att köra igång med de första passen på skolorna.
För och efterarbete i skolorna
Örebro kommun har sedan tidigare olika projekt och samarbeten igång med Örebro kulturskola för att låta elever ta del av kulturella uttryck. Dessa vänder sig till förskoleklass och årskurs 5 - nu vill man även erbjuda elever på högstadiet att på ett mer systematiskt sätt, ta del av kultur.
Man hoppas kunna få medel för projektet "Samtycke" så att det kan fortsätta under tre år. Därefter ska projektet utvärderas och om det faller väl ut vill kommunen se en mer långsiktig satsning mot just årskurs 8 elever.
– Vi har också tillsammans med kommunens centrala trygghetsgrupp, börjat jobba med alla 7-9 rektorer så att rektorer tillsammans med sina pedagoger, kan lägga upp ett för- och efterarbete till teaterföreställningarna. Det är viktigt för oss att detta inte blir någon engångsinsats utan något skolorna kan ha som en hävstång i arbetet på skolan och i olika ämnen, säger Mia Aversjö, verksamhetschef för grundskolorna i Örebro kommun.
Skolorna på kickoff
För att få ytterligare skjuts i projektet bjöds personal och rektorer in till en kickoff på Kulturkvarteret. Ett sätt att träffas och samverka, lyssna på föreläsning av isländskan Thordis Elva och uppleva drama/teaterövningar och prova forumteater med Martin Mutter.
– Ett viktigt sätt för oss att visa att det är något vi gör gemensamt och långsiktigt och visa att kulturen kan stötta skolorna i arbetet, säger Joakim Waern.
En som deltog på kickoffen var läraren Therese Carlsson på OP-skolan city 7-9:
– Kickoffen var riktigt bra, kul att vi fick testa på och inte bara lyssna - mycket nyttigt. Det är lätt att fastna i att bara prata och detta blev något helt annat!
Therese tror att projektet kan underlätta för både lärare och elever genom att med teaterns hjälp, närma sig och bredda perspektiven i ett ibland svårdiskuterat ämne. Therese tror också att projektet är positivt för att ämnet aktualiseras, fördjupas och samtidigt får ett modernare, mer tidsanpassat innehåll.
– Att känna självförtroende och vara bekväm med undervisa om detta är inte självklart för alla lärare än så projektet behövs!
/Mikael Kindgren, Pedagog Örebro
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.