Skicka vidare! Nina Henriksson

I intervjuserien Skicka vidare! är det denna gång Nina Henriksson, lärare på Eklundaskolan, som svarar på tre frågor från Anna-Lena Anhammer.

Nina-Henriksson-lärare-på-Norrbyskolan

Nina Henriksson

Hej Nina! Berätta lite om dig själv.

Jag heter Nina Henriksson och jobbar på Eklundaskolan i Örebro. Jag undervisar i år 1-3 och just nu är jag klasslärare i en trea. Jag har varit verksam som lärare i 24 år och trivs bra med mitt yrke och min arbetsplats. Nu har jag förmånen att få utbilda mig till speciallärare och det är väldigt roligt, utvecklande och intressant.

1) Hur gör du för att få till ett bra klassrumsklimat?

En klass är som ett minisamhälle. Vi ska fungera tillsammans under en längre tid och behöver därför ha struktur och förhållningsregler så vi inte stör och förstör för oss själva eller för någon annan. Därför är det viktigt att arbeta med klassrumsregler och trivselregler. Men allra viktigast är inkludering, att känna sig delaktig och känna en gemenskap. Inkluderande arbetssätt är viktigt för ett bra klassrumsklimat. Vad innebär inkludering?

Förstora bilden

2) Du som är en erfaren pedagog, vad tycker du är viktigt att tänka på som nyutbildad lärare? Har du några tips och idéer?

Först vill jag gratulera och välkomna nyutexaminerade lärare till ett fantastiskt yrke!

Som nyutexaminerad lärare är det viktigt att vara förberedd, att ha en noggrann planering och tänka igenom mål och syfte. Då känner du dig trygg och utstrålar trygghet och kan bättre klara av att tackla olika situationer. I klassrummet och i skolans värld händer oförberedda saker hela tiden. Det är det härliga med läraryrket!

När dagen är över är det viktigt att reflektera. Ta tillfället i akt när du till exempel cyklar hem. Fundera över vad du kan göra annorlunda imorgon så det blir bättre, för att utveckling ska äga rum. Ta hjälp av andra pedagoger. Du är inte ensam! Prata, diskutera och be om hjälp och ta emot hjälp. Klappa dig själv på axeln och ge dig själv beröm för det som har fungerat. Det är viktigt att också fundera över det som fungerat bra. Det är så lätt att fokusera och tänka på det som gick fel. Fel… eller en möjlighet att ändra och förändra till något bra.

3) Hur vill du fortsätta utvecklas som lärare?

Ju längre tid jag har jobbat, ju mer jag lär mig, ju mer jag läser desto mer upptäcker jag att det finns att lära. Arbetet tillsammans med elever och kollegor gör jag att vill utvecklas som lärare.

Nu har jag fått förmånen att få börja studera till speciallärare, vilket ger mig nya kunskaper och jag utvecklas både som person och lärare. Eklundaskolan har en spännande framtid. Hösten 2021 kommer Eklundaskolan flytta till en nybyggd skola. Kaos, bryta invanda mönster och traditioner, möta olikheter är både jobbigt och intressant men oerhört utvecklande. Jag är så nyfiken på läsåret 21/22.

Jag vill skicka vidare tre frågor till Marie Åhrling Nykvist som är specialpedagog på Änglandaskolan.

Jag lärde känna Marie då hon var handledare för Skolverkets modul Specialpedagogik och hon inspirerade mig otroligt mycket.

Här kommer tre frågor:

  1. Vad har utvecklat dig som lärare genom åren?
  2. Änglandaskolan är lite speciellt byggd och organiserad. Kan du berätta lite om det?
  3. Hur tänker du att elevhälsans professioner kan bli en integrerad del i arbetet med att stödja eleverna kunskapsutveckling?

Senast uppdaterad:

Publicerad: