Skicka vidare! Madelene Forsmark

I vår intervjuserie Skicka vidare! är det den här gången dags för Madelene Forsmark, lärare på Gumaeliusskolan, att svara på tre frågor från Malin Bodin.

Hej Madelene! Berätta lite om dig själv.

Jag heter Madelene Forsmark och arbetar som lärare i svenska, engelska och tyska i AE5 på Gumaeliusskolan. Jag är en riktig boknörd (!) och vill inspirera mina elever till att upptäcka glädjen med läsning. Jag har också en liten del av min tjänst som språk-, läs- och skrivutvecklare i Örebro kommun.

1) Vad är den främsta anledningen till att du blev lärare?

Jag har alltid vetat att jag ville jobba med människor på nåt sätt. Att det blev just lärare är inte heller så konstigt eftersom jag tyckte (och tycker fortfarande) att det verkade som ett roligt och kreativt yrke där man får möta barn och ungdomar och vara med i deras utveckling. Mina favoritämnen i skolan var svenska och språk, så det kändes naturligt att jag blev lärare i just de ämnena.

2) Nämn ett betydande lärarminne som värmer ditt hjärta lite extra.

Åå, det finns ju så många så det går knappt att säga bara ett! Framförallt minns jag ju alla härliga elever jag mött genom åren. De elever man kämpat lite extra med eller såna som kanske haft stora utmaningar, men som ändå kämpat på och utvecklats både kunskapsmässigt och som människor glömmer man ju aldrig. Jag hade till exempel en elev för några år sedan, som verkligen hade det svårt i skolan, både med koncentration och läs- och skrivsvårigheter. Hen hamnade ofta i konflikt med både elever och personal och det kunde vara väldigt svårt att motivera hen till nånting överhuvudtaget. Hens allra värsta ämne var engelska och när hen till slut, efter att ha gråtit sig igenom alla delar av de nationella proven, ändå lyckades klara ämnet till slut var det en stor seger. Stor glädje och vi firade med fika!

3) Vilken är den största utmaningen i din yrkesvardag?

Att räcka till! Det är många elever som behöver mycket stöd, uppmuntran, hjälp och vuxenkontakt och jag vill hjälpa alla att utvecklas efter bästa förmåga, men det är svårt att få tiden att räcka.

En annan sak jag tänker mycket på är läsning och språk. Det är så få barn och ungdomar som läser frivilligt och regelbundet, eller bara för upplevelsen. Det påverkar såklart hur deras språk utvecklas, och det i sin tur gör att det är mycket som blir svårt i skolan. Att väcka läslust och läsglädje tror jag är jätteviktigt.

Jag vill skicka tre frågor vidare till Jenny Sörling på Engelbrektsskolan:

  1. Hur arbetar du för att inspirera dina elever till läsning?
  2. Vilka egenskaper tycker du är de viktigaste hos en bra lärare?
  3. Om du får sia lite, hur tror du att skolan kommer att se ut i framtiden, till exempel om tjugo år?

Senast uppdaterad:

Publicerad: