Rastdans - det svänger på Viktoriaskolan

Fysisk aktivitet vinjett

Det här är den första delen i vår artikelserie om att främja fysisk aktivitet i skolan. Följ med till fyra grundskolor i kommunen och läs mer om deras arbete och hur de gör för att locka eleverna till fysisk aktivitet i sina verksamheter. I detta inlägg berättar vi om rastdans på Viktoriaskolan.

- Fröken vi har tråkigt, vi har inget att göra!
- Vad ska vi hitta på då? Vi kanske kan träna lite på dansen...
- Jaaa...får vi det?

Det var så allt började en sensommardag i början av höstterminen 2013 och på Viktoriaskolan i Brickebacken har de kört dans som rastaktivitet flera gånger i veckan sedan dess. Maria Karlsson som är fritidspedagog på Viktoriaskolan berättar att det är väldigt stimulerande för både barnen och för henne som pedagog.

Viktoriaskolan

Bara att det spelas musik utomhus gör att stämningen på rasten blir bättre, konflikterna mindre och den fångar upp många som inte gör någonting annars. Flera av eleverna orkar koncentrera sig bättre på lektionerna istället för att grunna på vad de ska göra på rasten. Det finns ett givet alternativ som alla kan vara med på. Somliga elever står nära mig och andra står på andra sidan skolgården. En del av danserna har vi gjort tillsammans och en del är sådana som jag eller någon av eleverna har lärt sig någon annanstans. Det jag som pedagog tycker är viktigt är att danserna ska vara enkla, alla ska kunna vara med. De flesta innehåller endast tre olika moment som vi sedan blandar av. Dans ska vara roligt och lustfyllt.

Maria fortsätter att berätta om de utmaningar som finns med rastdansen och tipsar om vad man bör tänka på om man själv vill prova på detta i sin verksamhet.

Jag lyssnar också väldigt mycket på texterna i musiken innan jag förmedlar en dans. Kan jag stå för den här texten? Vad går den här låten ut på? Många hitlåtar på dagens listor har ett grovt språk och nedlåtande texter. Dessa hoppar vi över. Jag känner inte att jag som pedagog eller människa vill förmedla detta till eleverna. Jag har som policy att alltid lyssna på texterna tillsammans med eleverna när de kommer med en ny låt. Vi samtalar kring texten och sedan bestämmer vi tillsammans om den känns okej eller inte. Flera vuxna artister som skriver låtar för barn och ungdomar har svordomar och rena kränkningar i sina texter. Det är synd tycker jag. Hur bra låten än "gungar" så kommer jag aldrig att kunna ta den till mitt hjärta och göra något bra av den. För hos mej börjar en dans alltid i hjärtat och där finns det inte plats för varken svordomar eller kränkningar. Bara dans och glädje.

Stefan Karlsson, Redaktionen PÖ

Senast uppdaterad:

Publicerad: