Jag är lärarstudent. Om ett år tar jag examen.

I huvudet på en lärarstudent

Det känns konstigt att tänka på egentligen. Om ett och ett halvt år kommer jag med stor sannolikhet arbeta heltid som lärare. Jag kommer träffa elevgrupper på heltid, göra terminsplaneringar och mer eller mindre detaljerade lektionsplaneringar. Ha utvecklingssamtal, handskas med konflikter och fantastiska diskussioner, vilka båda kommer göra att lektioner kanske drar över tiden. Jag är medveten om att det finns många problem med skolan och läraryrket idag. Att det är stressigt, att kommuner inte alltid är duktiga på att prioritera eller att en del rektorer inte är de chefer vi skulle vilja ha, men det stoppar mig inte från att längta så himla mycket till den dagen när jag står där med mitt första heltidslärarjobb.

Jag har haft turen att under min utbildning fått möjligheten att träffa många yrkesverksamma lärare. Dels mina vfu-handledare och deras kollegor, men också via twitter, pedagogiska pubar, Skolforum och liknande. Det är en fantastisk möjlighet att som lärarstudent få tillgång till det enorma, utvidgade kollegiet som finns runt om i landet och jag tror att möjligheten att få ta del av era tanker och erfarenheter har gjort mig till en bättre lärare. Tack.

Det är fantastiskt att få träffa kollegor på Twitter och andra mötesforum utanför klassrummet, men även om diskussionerna runt borden på Pitcher’s i Örebro är givande och trevliga, kändes det som att något saknades. För en dryg månad sedan kom jag på att jag ville se hur lärare faktiskt gör i sina klassrum. Hur implementerar de metoderna som de pratar så varmt om på Twitter? Hur fångar de elevernas uppmärksamhet? Jag skickade ut en tweet där jag frågade om det fanns några lärare som ville ha besök, som ville låta mig auskultera en eller flera lektioner. Gensvaret var enormt. Om jag hinner boka in alla som hört av sig innan jag tar examen så betyder det att jag kommer göra TRETTIO lektionsbesök - från Boden i norr till Malmö i söder.

Jag tror att vi mår bra av att lära av varandra. Av att släppa in andra i våra klassrum. Inte nödvändigtvis för att dessa ska kontrollera eller granska oss, men för att undervisning är något som är värt att dela med sig av. Kanske hittar man ett sätt att använda Smartboarden som man inte alls har tänkt på förut, ett sätt att hantera sexism i klassrumsdiskussioner eller konfliktsituationer där man själv kan agera som stöd.

Ni är varmt välkomna till mitt klassrum på SFI.
Den här terminen jobbar jag 17-20 tisdagar och torsdagar.
Min mail är fredrik.stillerud@orebro.se

/Fredrik Stillerud

 

Kommentera innehåll
Läs kommentarer (0 st)
Kommentera inlägget
Kommentera inlägget



Senast uppdaterad:

Publicerad: