Bokblogg: Betyg i grundskolan – En handbok, av Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd
Den här boken är skriven av Pernilla Lundgren och Anna Karlefjärd som båda är lärare i grunden. Pernilla Lundgren arbetar idag som föreläsare om bedömningsfrågor. Hon har tidigare bland annat arbetat med bedömningsfrågor på Skolverket. Anna Karlefjärd är föreläsare och utbildningsledare på rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Tidigare har hon bland annat varit med och tagit fram allmänna råd om betyg och betygssättning och grundskolans reviderade kursplaner.
Boken är lättläst och uppdelad i flera olika områden. I innehållet finns bland annat delar om vem som får sätta betyg, om giltiga och tillförlitliga bedömningar, om betygssamtal och om betyg på enskilda uppgifter med mera. Bokens innehåll är förklarande och resonerande texter varvat med frågor och svar om bedömning och betygsättning, kopplat till respektive del i boken.
Undantagsbestämmelsen och nationella prov
I boken tydliggörs bland annat arbetet kring betygssättning i de fall en legitimerad lärare saknas och vad som gäller om två lärare som undervisat tillsammans, är oeniga om elevens betyg. Författarna förklarar även vad som gäller kopplat till vad som räknas som betygsunderlag. De skriver även om undantagsbestämmelsen och om att särskilt beakta nationella prov. Författarna gör genom hela boken referenser till styrdokument som skollagen och skolförordningen.
Grundregeln är att läraren ska vara legitimerad och helst behörig i ämnet. Legitimerade lärare får sätta betyg i ämnen de inte är behöriga i. Några undantag finns. Till exempel krävs inte att lärare i modersmål har legitimation (s. 11).
Sambedömning av nationella prov
Sambedömning är ett ämne som tas upp i boken. Författarna beskriver där att sambedömning av nationella prov kan bidra till en mindre generös betygssättning på skolan, men att det inte finns stöd för att sambedömning av NP påverkar likvärdigheten mellan skolor. Författarna menar snarare att det är vad lärarna samtalar om som kan ge positiv effekt för samstämmighet i bedömningar.
Betygssamtal och F-varningar
Ytterligare något som beskrivs i boken, och som kan vara positivt för framför allt nya lärare är delen som handlar om betygssamtal. Där förtydligar författarna bland annat kring vad som gäller för så kallade "F-varningar" och läsaren får även exempel på delar som kan vara bra att ha med sig i samtal med elev och/eller vårdnadshavare när det handlar om att prata betyg.
Jag tänker mig att boken kan vara ett stöd för lärare, både nya och mer erfarna, kring att göra rättssäkra bedömningar. Boken skulle fungera bra att läsas i bokcirkel i arbetslag för att skapa en samsyn och ökad likvärdighet kring betygssättning på skolor. Den är lättläst och skriven på ett sätt som gör den enkel att ta till sig. För någon som vill ha förklaringar kring betygssättning är det en bra bok att läsa.
/Erika Hörnlund, Specialpedagog
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra våra webbplatser.