Skapa en e-rekvisition

Guiden visar hur du skapar en e-rekvisition i Raindance.

Du skapar en e-rekvisition skapas när det finns behov av att göra ett inköp inom ett varu-/tjänsteområde där kommunen saknar avtal.

Kontrollera alltid om varan eller tjänsten finns hos avtalad leverantör i första hand.

En mer utförlig rutin för alla moment i denna guide finns i rutinen för E-rekvisition.

1. Välj fliken Inköp och klicka på Beställ, Rekvisition.

2. Sök fram leverantörer genom att ange * i rutan Leverantör.

Klicka på förstoringsglaset så visas en lista med alla leverantörer.

3. Dubbelklicka på rätt leverantör i listan så visas leverantörens LevID i rutan,

samt leverantörsnamnet till höger om rutan

4. Under Notering anger du vilken verksamhet och ev. budgetområde köpet gäller.

Om du behöver byta Cirkulation kan du klicka på förstoringsglaset så visas en lista med valbara alternativ.

5. Skriv in REF och ANSV. Om du vill byta REF klickar du på förstoringsglaset.

När beställningen sen är skapad kan du även lägga till andra koddelar eller fördela.

6. Klicka sedan på Skapa rad.

7. Välj Produktgrupp genom att klicka på rätt konto i listan.

8. Fyll i Benämning, Kvantitet och Pris.

Priset ska vara nettobelopp, exkl. moms, för varan.

9. Fyll i rutan Fritext vad inköpet gäller. Det som skrivs in här kommer att stå på rekvisitionen.

10. Klicka på Lägg i varukorg, och sedan Skapa.

Nu visas rekvisitionens beställningsnummer och vem som kommer att beslutsattestera (Att2) rekvisitionen.

När beställningen är beslutsattesterad och signerad skapas rekvisitionsordern som består av bokstäverna IN följt av ett datum och ett löpnummer, t.ex. IN240226-5

Rekvisitionen kan nu skrivas ut och tas med eller mejlas till butiken där inköpet ska göras.

Senast uppdaterad:

Publicerad: