Hantera felmeddelanden
Den här guiden visar hur du hanterar felmeddelanden när en faktura inte kan matchas mot ett abonnemang.
Felmeddelandet visas i cirkulationen i Meddelanderutan.
Felmeddelanden som kan visas:
1. Fakturan kunde inte defsättas
Attestant 1, 2 eller en ren är passiv. Eller att attestanten inte har attesträtt på den renen. Ekonomiassistenten bör då ta bort felmeddelandet eftersom fakturan måste hanteras som en vanlig faktura.
2. Abonnemanget ogiltigt med anmärkning på tiden
Abonnemanget har ett t.o.m-datum och kan därför inte matcha. Undersök om ni verkligen ska ha fakturan eller om leverantören gjort fel. Det kan även vara så att en ny förvaltning ska ta över abonnemanget.
3. Nya fakturan kom för snart efter förra fakturan
På abonnemanget anger du hur ofta fakturan får komma, nu har fakturan kommit i förtid.
Ska fakturan ändå betalas kan man matcha abonnemanget manuellt och få kontering//attester automatiskt.
Klicka på papperskorgen så att konteringsraden försvinner. Gå till fliken Abonnemang under fakturan och Matcha abonnemang så blir fakturan DEF.
4. Abonnemanget saknas
Abonnemanget finns inte upplagt. För att registrera abonnemang via faktura, se guide.
5. Fel har inträffat vid bokningen av fakturan
Detta felmeddelande uppstår då konteringen innehåller en periodiseringsnyckel som inte är öppen, t.ex. TREX.
Senast uppdaterad:
Tack för ditt svar!
Berätta gärna vad vi kan göra bättre på den här sidan för att förbättra webbplatsen! Vi har ingen möjlighet att svara, men dina synpunkter är värdefulla för oss. Tänk på att inte skicka in personuppgifter. Om du vill ha svar på en fråga kan du istället använda formuläret ”Lämna en synpunkt”.
Om du ändå skickar in personuppgifter via detta formulär hanteras uppgifterna av Kommunstyrelsen och kan eventuellt lämnas vidare till annan verksamhet inom Örebro kommun i syfte att förbättra vår service.
Här hittar du mer information om hur vi hanterar personuppgifter.
Tack för ditt svar!
Du har nu hjälpt oss att förbättra orebro.se.