Frånvaro för medarbetare, ej sjukdom

Den här guiden visar hur du som chef registrerar föräldraledighet eller tillfällig föräldrapenning (vård av sjukt barn) för dina medarbetare. Heltid eller delvis, enstaka dagar eller längre period.

Vid frånvaro som är mindre än 100% måste även ett schema registreras för den nya sysselsättningsgraden. Guide till hur ett avvikande schema ska registreras.

I första hand ska medarbetaren registrera detta i Personec självservice.
Här finns alla guider för medarbetare.

1. Öppna Personec och välj Chef.

2. Klicka på Beslut & Rapportering.

3. Klicka på Organisation och välj den gren i trädet där din personal finns (välj en gren som inte har en svart pil bredvid sig) Observera att Sökning på underliggande enhet måste vara ibockad.

4. Klicka på Välj.

5. Klicka på Rapportering och välj Frånvaro.

6. Välj Alla perioder.

7. Välj eventuell Kategorigrupp (du är meddelad av HR Lön om du har en kategorigrupp tilldelad, annars lämna blankt).

8. Välj Anställd i listan.

9. Klicka på Alla och sedan på Visa, då får du en vy över din anställdes samtliga frånvaro och kan enkelt kontrollera om något behöver avslutas innan ny registreras.

10. Klicka på Ny.

11. Välj Frånvaroorsak. (Graviditetspenning, Föräldrapenning, Ledig enl FLL, Tillfällig föräldrapenning o.s.v.).

12. Fyll i start- och slutdatum.

13. Fyll i omfattning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt. (O.b.s. fyll i omfattning med punkt och sedan antalet, .25)

14. Välj Barn som medarbetaren ska vara ledig med.

15. Klicka på Beviljad.

16. Klicka på Kvot från anställning om frånvaron är mindre än 100%, annars lämna blankt.

17. Klicka på Spara.

Senast uppdaterad:

Publicerad: