Autosvar i e-post vid frånvaro

Det här guiden visar hur du lägger in ett automatiskt svar i Outlook, så att de som mejlar dig får veta att du inte är på plats.

E-post Outlook

1. Visa din Kontoinformation

Klicka på menyfliken Arkiv och sedan på Info. Där hittar du din kontoinformation.

2. Välj Automatiska svar

3. Skriv ditt svarsmeddelande

Klicka i Skicka autosvar för att aktivera funktionen. Ett tips är också att tidsbegränsa svaret, om du vet hur länge du blir borta. 

Sedan skriver du ditt meddelande, som kommer skickas automatiskt till dem som mejlar dig när du är borta. Spara med OK. Om du sätter en tidsintervall så kommer autosvaret tas bort den tid du angett.

4. Om du vill avbryta ditt autosvar

Du kan lätt se om ditt autosvar aktiverat. Ovanför din inkorg uppmärksammas du av den gulmarkerade informationen. Här kan du inaktivera ditt autosvar.

E-post webb

1. Lägg in autosvar

Gå till kugghjulet (bild 1).

Under kugghjulet, längst upp till höger i webbmejlen, klickar du på alternativet Autosvarsmeddelande bild (2).

1.  Välj att markera Skicka automatiska svar, alternativet skicka inte automatiska svar är annars ifyllt.

2. Ett tips är också att tidsbegränsa svaret, om du vet hur länge du blir borta, genom att ange start- och sluttid.

3.  Sedan skriver du ditt meddelande vilket kommer skickas automatiskt till dem som mejlar dig när du är borta.

4.  Klicka OK för att bekräfta.

2. När du kommer tillbaka och vill ta bort ditt autosvar

Gå in samma väg som när du la till ditt autosvar det vill säga under kugghjulet, längst upp till höger i webbmejlen, klicka på alternativet Autosvarsmeddelande. Om du inte har tidsstyrt ditt autosvar behöver du klicka i knappen för Skicka inte autosvar för att. autosvaret inte ska skickas.

Kom ihåg att klicka OK.

Senast uppdaterad: 13 augusti 2019

Publicerad: 13 augusti 2019
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!