Gå till innehåll

Information med anledning av coronaviruset

Många av våra huvudmän tillhör riskgrupper och vi har ställföreträdare som tillhör kategorin äldre. Detta innebär att sättet som ställföreträdarskapet utförs på kan påverkas.

Säkerheten för huvudmän och ställföreträdare kommer alltid i första hand, samtidigt som uppdraget som ställföreträdare ska fullgöras. Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska följas och vi uppmanar dig att även ta del av kommunens information om coronaviruset.

Kommunens verksam­heter följer de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten med flera myndigheter ger. Mer information finns på orebro.se/coronavirus.

Frågor och svar

Om den enskilde inte själv kan ta ett beslut är det vården som ska ta beslutet.

Vad ska jag tänka på i kontakten med min huvudman utifrån smittspridningsrisken?

Det är viktigt att följa regeringens och Folkhälsomyndighetens beslut och råd.

Har du allmänna frågor om covid-19 uppmanas du att ringa Vårdguiden tel 1177 knappval 9. Du hittar även information på 1177.se.

Frågor och svar finns även på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Om jag tillhör en riskgrupp eller har symptom som gör att jag inte ska ha fysisk kontakt med andra människor, hur ska jag då sköta mitt uppdrag?

Mycket i uppdraget kan hanteras på distans. Du kan kommunicera med din huvudman via telefon för att upprätthålla kontakten. Du kan föreslå din huvudman att få ställa om posten till dig under pandemiperioden.

Hur hanterar jag uttagstillstånd?

I nuläget finns inget system som gör det möjligt för oss att direkt skicka uttagstillstånd till bank utan detta måste ske genom dig som ställföreträdare. Du kan ta kontakt med banken för att se om det går att posta eller mejla uttagstillståndet till banken.

Om jag blir sjuk och inte kan sköta mitt uppdrag, vad ska jag göra då?

Det är viktigt att du meddelar huvudmannen att du är sjuk. Du kan ge en kortare tidsbegränsad fullmakt upp till en månad till en annan person att hantera bankuppdrag.

Om du inte kan hantera uppdraget på grund av sjukdom behöver du kontakta Överförmyndarkansliet för att beskriva omständigheterna, för eventuellt beslut om förstärkt stöd till huvudmannen. Du kan då kontakta oss via epostadress overformyndarkansliet@orebro.se.

Om jag inte träffar min huvudman, kommer det att påverka arvodet för 2020 och 2021?

Det är viktigt att du i redogörelsen beskriver de situationer som har uppstått under året. Vi kommer inte att göra avdrag för uteblivna besök på grund av hur covid-19 har begränsat din möjlighet till kontakt med din huvudman.

Hur ska jag sköta mitt uppdrag om min huvudman bor på ett boende som har besöksförbud på grund av smittorisk?

Kontakta enhetschefen på omsorgsboendet och rådgör om situationen.

Hur ska jag sköta mitt uppdrag om min huvudman blir sjuk i covid-19?

Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Kontakta anhöriga eller enhetschef på omsorgsboendet för råd. Om det kvarstår frågor kan du kontakta oss på -epostadress: overformyndarkansliet@orebro.se alternativt Servicecenter 019-21 10 00.

Vilket ansvar har jag som ställföreträdare att informera min huvudman om frågor som rör den nuvarande situationen?

Vid samhällsförändringar som påverkar ditt uppdrag bör du informera huvudmannen om det är möjligt. I första hand är det boendepersonal och anhöriga som ska informera övergripande om vad som händer i samhället.

Senast uppdaterad:

Publicerad:

Kontakta God man

Kontakta Örebro kommuns servicecenter

Telefon: 019-21 10 00 

Öppettider: Vardagar kl. 8–16.30

Besöksadress: Näbbtorgsgatan 10

Öppettider: Vardagar kl. 10–16

E-post till servicecenter

 servicecenter@orebro.se