”Biogaslastbilar är ett hållbart alternativ som funkar bra.”

– Fredrik Öjdemark, vd Närkefrakt

Driftsäkerhet, arbetsmiljö och rätt bil för rätt last. Efter några minuters fotogra­fer­ande av VD Fredrik Öjdemark och Karin Schmalfeld utanför Närkefrakts huvudkontor är det lätt att förstå att inom åkeri- och transportbranschen finns ingen tid för krångel eller ineffektivitet.

Kvinna och man framför lastbil.

Trots sin storlek körs de tunga lastbilarna smidigt mellan kajer och grindar, gods lastas och lossas. Fort går det, inget får stå still.

– Idag har vi åtta bilar som går på gas, berättar Fredrik. Funktions- och prestandamässigt finns inga problem. Ser man till mackar så finns det idag inga hinder vad gäller antal mackar och tillgänglighet i Örebro. Utanför krävs lite mer planering efter var gasmackarna ligger.

– Körekonomin ser lite olika ut, förklarar Närkefrakts miljö- och hållbarhetsansvarige, Karin Schmalfeld. Sopbilar som går på biogas har hög nyttjandegrad. Längre godstransporter med gaslastbilar, vilket till exempel Örebro kommun har önskat, är än så länge något dyrare än diesel. Avtalet med Örebro kommun kompenserar oss för mellanskillnaden.

De 86 åkerier som ingår i Närkefrakt har som mål att vara fossilfria 2030.

– Med tanke på hur bra biogasbilarna fungerar så skulle vi teoretiskt kunna leverera fossilfritt redan idag. Det enda som krävs är att fler kunder och kommuner gör som Örebro: ställer rätt krav, avslutar Fredrik.

Fakta om Närkefrakts fordon

  • De åkerier inom Närkefrakt som köpt biogaslastbilar har gjort det utan bidrag. Flera andra åkerier i landet har via Naturvårdsverket sökt och fått bidrag för sina merkostnader vid inköp av gasbilar (även för ombyggnad av bensinbilar till gasdrift) inom ramen för det som kallas ”Klimatklivet”.
  • Närkefrakts gaslastbilar är Scanias R- och P-serie.

Senast uppdaterad:

Publicerad:
Hade du nytta av innehållet på den här sidan?

Tack för ditt svar!

Tack för ditt svar!